Főoldal Média Hírek Több mint 100 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza pár hét alatt Magyarországon

Több mint 100 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza pár hét alatt Magyarországon

2024. augusztus 13.

Budapest, 2024. augusztus 13. - Mérföldkőhöz ért az egyszer használatos italcsomagolások visszaváltása Magyarországon, miután megtörtént a százmilliomodik visszaváltás is – jelentette ma be a MOHU a biatorbágyi Príma üzletnél tartott sajtótájékoztatón. Nagyon jó eredmény, hogy a hazai vásárlók napról napra egyre több palackot és dobozt váltanak vissza, és augusztus közepére ez a szám már elérte a napi 4-5 milliót. Ez Magyarország egyik legnagyobb szemléletváltása. A MOHU célja, hogy az italcsomagolások minimum 90%-át visszaváltsák Magyarországon.

Elérte a 100 milliót a visszaváltott italos palackok és dobozok száma Magyarországon. A hazai fogyasztók kiemelkedő tudatossággal használják az új visszaváltási rendszert, ma már napi négymillió italcsomagolást váltanak vissza. Mára több mint 3 ezer automata és közel ezer kézi visszaváltó működik az országban, ezek száma ráadásul folyamatosan bővül. Az italcsomagolások 2024. január 1-jén indult kötelező visszaváltási rendszere (DRS) kiemelt állomása a hazai hulladékgazdálkodás hosszú távú, átfogó megújításának. A nemzetközi tapasztalatok alapján ez a megoldás az egyik leghatékonyabb módszer a szelektív gyűjtési és újrahasznosítási arányok növelésére. Mindez elengedhetetlen az európai uniós célszámok eléréséhez, illetve a környezeti és gazdasági szempontból fenntartható, körforgásos, hulladékmentes gazdaság megvalósításához. A rendszerhez visszaváltó pontként (REpontként) csatlakozás emellett a boltok üzleti eredményét is javíthatja, hiszen a tapasztalatok szerint a visszaváltási díjat a vásárlók nagy része helyben költi el, ezzel is növelve az üzletek forgalmát.

Egy ilyen léptékű rendszerben, a bevezetés természetesen módon egy tanulási folyamatot jelent minden szereplő számára, illetve a vásárlók részéről is megszokást igényel a használata. A MOHU, az érintett kiskereskedelmi egységekkel, illetve a szerződés szerint helpdesket és karbantartást szolgáltató gyártókkal közösen gyűjti a tapasztalatokat, hiszen a környezetvédelem közös felelősség, a DRS Magyarország legnagyobb szemléletformáló vállalkozása. A visszajelzéseknek is köszönhetően a rendszer működése várhatóan a következő időszakban stabilizálódik.

„Az eredmény, illetve az az aktivitás és lelkesedés, ahogy a magyar vásárlók elkezdték használni a kötelező visszaváltási rendszert, minden várakozást felülmúlt. A 100 milliomodik palack visszaváltása igazolja a rendszer bevezetésének helyességét, és azt, hogy a vásárlók elkötelezettek a környezetvédelem, illetve a fenntarthatóság iránt. Célunk, hogy minden vásárló számára elérhető és kényelmes megoldást kínáljunk, ennek érdekében fejlesztjük és bővítjük a hálózatot. A cél, hogy a következő években elérjük a napi 6-7 milliós visszaváltási mennyiséget" – mondta Szabó Szilvia, a MOHU EPR-vezetője.

A MOHU REpont okostelefonos alkalmazással a visszaváltási díjat Európában egyedülálló módon azonnal a bankszámlájukra utalhatják a vásárlók. Ma már a vásárlók mintegy tizede él ezzel a lehetőséggel. A vásárlók fokozott igényeihez az üzemeltető boltok is folyamatosan igazodnak.

„Célunk, hogy a vevőknek minél több helyen rendelkezésére álljon a visszaváltás lehetősége, hiszen a vásárlók kiszolgálása számunkra elsődleges szempont. Tapasztalataink szerint a forgalomnövelő kényelmi szolgáltatás alapvetően jól vizsgázott, és már a bevezető szakaszban is kiugróan magas érdeklődés övezte a visszaváltást. A fogyasztók fogékonyak az edukációra, tudatában vannak a visszaváltási lehetőségeknek, ismerik és aktívan használják is a rendszert" – fogalmazott Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

A MOHU folyamatos edukációval támogatja a boltokat feladataik hatékonyabb elvégzésében, emellett az automaták gyártóitól is újbóli oktatást kért a boltok részére. A kiskereskedelmi egységek feladata egyebek mellett a berendezések üzemeltetése, ürítése, a REpont-helyiségek takarítása, illetve az esetleges működési hibák kezelése, azok jelzése a gyártói helpdesk felé.