Elérte a 100 milliót a visszaváltott italos palackok és dobozok száma Magyarországon. A hazai fogyasztók kiemelkedő tudatossággal használják az új visszaváltási rendszert, ma már napi négymillió italcsomagolást váltanak vissza. Mára több mint 3 ezer automata és közel ezer kézi visszaváltó működik az országban, ezek száma ráadásul folyamatosan bővül. Az italcsomagolások 2024. január 1-jén indult kötelező visszaváltási rendszere (DRS) kiemelt állomása a hazai hulladékgazdálkodás hosszú távú, átfogó megújításának. A nemzetközi tapasztalatok alapján ez a megoldás az egyik leghatékonyabb módszer a szelektív gyűjtési és újrahasznosítási arányok növelésére. Mindez elengedhetetlen az európai uniós célszámok eléréséhez, illetve a környezeti és gazdasági szempontból fenntartható, körforgásos, hulladékmentes gazdaság megvalósításához. A rendszerhez visszaváltó pontként (REpontként) csatlakozás emellett a boltok üzleti eredményét is javíthatja, hiszen a tapasztalatok szerint a visszaváltási díjat a vásárlók nagy része helyben költi el, ezzel is növelve az üzletek forgalmát.
Egy ilyen léptékű rendszerben, a bevezetés természetesen módon egy tanulási folyamatot jelent minden szereplő számára, illetve a vásárlók részéről is megszokást igényel a használata. A MOHU, az érintett kiskereskedelmi egységekkel, illetve a szerződés szerint helpdesket és karbantartást szolgáltató gyártókkal közösen gyűjti a tapasztalatokat, hiszen a környezetvédelem közös felelősség, a DRS Magyarország legnagyobb szemléletformáló vállalkozása. A visszajelzéseknek is köszönhetően a rendszer működése várhatóan a következő időszakban stabilizálódik.
„Az eredmény, illetve az az aktivitás és lelkesedés, ahogy a magyar vásárlók elkezdték használni a kötelező visszaváltási rendszert, minden várakozást felülmúlt. A 100 milliomodik palack visszaváltása igazolja a rendszer bevezetésének helyességét, és azt, hogy a vásárlók elkötelezettek a környezetvédelem, illetve a fenntarthatóság iránt. Célunk, hogy minden vásárló számára elérhető és kényelmes megoldást kínáljunk, ennek érdekében fejlesztjük és bővítjük a hálózatot. A cél, hogy a következő években elérjük a napi 6-7 milliós visszaváltási mennyiséget" – mondta Szabó Szilvia, a MOHU EPR-vezetője.
A MOHU REpont okostelefonos alkalmazással a visszaváltási díjat Európában egyedülálló módon azonnal a bankszámlájukra utalhatják a vásárlók. Ma már a vásárlók mintegy tizede él ezzel a lehetőséggel. A vásárlók fokozott igényeihez az üzemeltető boltok is folyamatosan igazodnak.
„Célunk, hogy a vevőknek minél több helyen rendelkezésére álljon a visszaváltás lehetősége, hiszen a vásárlók kiszolgálása számunkra elsődleges szempont. Tapasztalataink szerint a forgalomnövelő kényelmi szolgáltatás alapvetően jól vizsgázott, és már a bevezető szakaszban is kiugróan magas érdeklődés övezte a visszaváltást. A fogyasztók fogékonyak az edukációra, tudatában vannak a visszaváltási lehetőségeknek, ismerik és aktívan használják is a rendszert" – fogalmazott Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
A MOHU folyamatos edukációval támogatja a boltokat feladataik hatékonyabb elvégzésében, emellett az automaták gyártóitól is újbóli oktatást kért a boltok részére. A kiskereskedelmi egységek feladata egyebek mellett a berendezések üzemeltetése, ürítése, a REpont-helyiségek takarítása, illetve az esetleges működési hibák kezelése, azok jelzése a gyártói helpdesk felé.